Ekonomi

Türk e-ticaret sektörü 800 milyar TL’ye ulaştı

iyzico, ETİD ve Dogma Alares tarafından hazırlanan Türkiye E-Ticaret Ekosistem Raporu’na göre e-ticaret sektörünün büyüklüğü 2022’de 801 milyar TL ekonomik büyüklüğe ulaştı ve bu da Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın yaklaşık yüzde 6’sına tekabül ediyor. Ayrıca e-ticaret işlem sayısı 2020’deki değerin iki katından fazla artarak 4,8 milyara yükseldi.

Rapora göre; Ortalama sepet fiyatları da 2020’den 2021’e 13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL arttı. İlerleyen dönemde kredi kartı, banka kartı ve kapıda nakit ödeme gibi klasik ödeme yöntemlerinin yanı sıra alternatiflerin payı da arttı. ön ödemeli kartlar, A2A (hesaptan hesaba) ödemeler, dijital cüzdanlar, alışveriş kredileri, kripto para ile ödemeler ve sonra öde (BNPL) gibi ödeme formüllerinin artması bekleniyor.

iyzico, Dogma Alares ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) iş birliğiyle hazırladığı ‘2022 Türkiye E-Ticaret Ekosistem Raporu’ sonuçlarını açıkladı. Rapora göre Türkiye’de e-ticaret hacmi ve işlem sayısı her yıl artarak devam ediyor. Şu anda dünyanın en büyük 18. e-ticaret pazarına ev sahipliği yapan Türkiye, yerel alanda olduğu kadar uluslararası arenada da etkileyici bir yükseliş trendi içinde.

Rapor, pandemi döneminde artan e-ticaretteki büyüme ivmesinin kısmen yavaşlasa da hem Türkiye’de hem de dünyada gücünü savunmaya devam ettiğini ortaya koydu. Pandemi döneminin tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarında kalıcı bir değişim yarattığının vurgulandığı rapora göre; 2022 yılında dünya çapında 5,7 trilyon ABD doları maliyetle pazar payı kazanan e-ticaret, 100,2 trilyon ABD doları maliyetle küresel brüt hasılanın yüzde 5,7’sini temsil etti. E-ticaretin küresel perakende satışlardaki payı yüzde 22 oldu.

Rapora göre; Türkiye’deki rakamlara bakıldığında; E-ticaret şubesinin büyüklüğü, 2022 yılında Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın (GSYİH) yaklaşık yüzde 6’sına tekabül eden 801 milyar TL’lik ekonomik hacme ulaştı. Son 5 yıla ait bilgilere bakıldığında, e-ticaretin GSYİH içindeki payı düzenli bir artış göstererek yüzde 2,8’e yükseldi. Bu artışın yüzde 1,6’sı 2019’dan bu yana pandeminin etkisiyle kaydedilen büyüme için kaydedildi.

Türkiye’de e-ticaret faaliyetleri, toplam perakendeden yüzde 16,5’lik payla pazar dinamikleri açısından emsal ülkelere göre daha büyük bir ağırlığa sahip olsa da, raporda sektörde değerli bir büyüme potansiyeli olduğu vurgulandı.

Raporun sonuçlarına göre;

  • Türkiye’de e-ticarette ortalama sepet tutarlarında 2020’den 2021’e 13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL artış gözlemlendi. Aydan aya en büyük yıllık hacim artışı yüzde 200 ile Temmuz ve Ağustos aylarında gerçekleşti.

Çoğu alışveriş Black Friday’de yapılır. Okula dönüş dönemi ile başlayan sonbahar dönemi ve Kara Cuma, Siber Pazartesi gibi özel kampanya döngüleri, sonbahar ile yılbaşı ortası arasındaki zaman diliminde alışverişin en üst seviyeye ulaşmasını sağlıyor. Günlük işlem sayılarının ortalama maliyetine bakıldığında, ortalama sürecin 1,3 katının gerçekleştiği ‘Okula Dönüş’ dönemi ilk sırayı alırken, onu ‘Kara Cuma haftası’ takip ediyor.

Rapor, e-ticaret platformlarını kullanan kullanıcı sayısının bir önceki yıla göre yüzde 2,2 arttığını gösteriyor. Ayrıca 2022’nin prestijiyle birlikte kadın kullanıcı oranı yüzde 58, erkek kullanıcı oranı yüzde 42 olarak kaydedilirken, 2021 yılına göre kadınların payı yüzde 10 arttı.

  • 2022 yılında e-ticarette satış hacmi ve işlem sayısı bazında en yüksek pazar payına sahip iş kategorileri sırasıyla moda ve aksesuar, elektronik ve teknoloji, kozmetik ve kişisel bakım, hizmet, turizm ve seyahat oldu. Bu beş segment satış hacmi olarak e-ticaret şubesinin yüzde 63’ünü, süreçlerin ise yüzde 66’sını oluşturdu. En dikkat çekici büyüme kozmetik ve kişisel bakım kategorisinde gerçekleşti. 2022 yılında küresel e-ticarette gerçekleştirilen süreçlerin üçte ikisi alternatif ödeme teknikleri ile gerçekleştirilmiştir. Türkiye’de ise dünya ortalamasının iki katı kadar klasik yollar tercih edildi. Kredi kartı en çok tercih edilen ödeme yöntemi olurken, banka kartı mikro işletmeler dışındaki tüm işletmelerde en çok tercih edilen ikinci ödeme yöntemi oldu.
  • En çok satan 3 coğrafi bölge Marmara, İç Anadolu ve Ege olurken, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde en çok satan illerin bölge hacminden en yüksek payı almadığı kaydedildi.
  • Ayrıca iyzico’nun e-ticaret müşterilerine ödeme güvenliğini sağlayan ve satış sonrası hizmetlere erişimi kolaylaştıran ürünü Korumalı Alışveriş ile tamamlanan süreçlerin payı 2021’de yüzde 1,5’ten 2022’de yüzde 1,7’ye yükseldi. 5’ten fazla kişi tarafından kullanılıyor milyon tüketici ile iyzico Korumalı Alışveriş, özellikle iyzico Pay ve havale/EFT işlemleri ile yapılan alışverişlerde tercih edilmektedir.

iyzico CEO’su Orkun Saitoğlu,Türkiye E-Ticaret Ekosistem Raporu’nun çıktılarına göre Türkiye’de e-ticaret hacminin yükseliş trendi göstermeye devam ettiğini belirtti. Saitoğlu, Salgının sona ermesiyle birlikte e-ticaret şubesinin küresel ölçekte büyümesinin yavaşladığını ancak hızlanan dijitalleşmenin ve mükemmelleşen tüketici deneyimlerinin de etkisiyle internetten alışverişin tüketiciler için kalıcı bir davranış haline geldiğini belirtti. Türkiye’nin dünya ticaretinden değerli bir payı korumaya devam ettiğini de vurguladı. Saitoğlu; “2020’den 2021’e yüzde 69’luk artışın ardından Türkiye’de e-ticaret sektörü, 2021’den 2022’ye yüzde 110 artışla 801 milyar TL satış hacmine ulaştı. iyzico’nun güvenli ödeme altyapısı sayesinde demokratik bir ekosistem sağlıyoruz. alışveriş çevresinde. “iyzico Korumalı Alışveriş”Sadık ödeme altyapısını çözümle kullanıcılarla buluşturduk ve bu sayede farkındalığı az olan markalar için bir inanç simgesi haline geldik diyebilirim. ‘iyzico ile öde’ Seçeneği ile kullanıcılarımıza hızlı, kolay ve güvenilir bir süreç sağlama imkanı sunuyoruz. Bankacılık hizmeti almayan milyonlarca kullanıcıya da online alışveriş imkanı sunuyoruz. Önümüzdeki yıllarda trendlerin de etkisiyle e-ticaret ve ödeme sistemleri alanında. “iyzico ile ödeDiğer alternatif ödeme sistemlerinin kredi ve banka kartı harcamalarındaki payı artacak” dedi.

 

Dogma Alares Kurucu Ortağı Erdal Güner; “Dünya çapında e-ticaret, perakende segmentine getirdiği pratiklik ile hizmet şubesi için değerli bir alışveriş kanalı haline geldi. Türkiye, dinamik nüfusu ve dijital analize yatkınlığı sayesinde e-ticaret hacimlerinde ve işlem sayısında yıldan yıla artışa tanık oluyor. Coğrafi konumunun prestijiyle dünya ticaretinde bir köprü ve lojistik merkez konumunda olan Türkiye, e-ihracat teşvikleri ile bu alandaki bayi ve pazar yerlerinin küresel rekabete katılmasını sağlıyor. Günümüz e-ticaret deneyimini kolaylaştırmak için yapay zeka aktif olarak kullanılmaktadır. E-ticarette maliyet ve zaman yönetimi daha da değerlidir. Yayınladığımız bu rapor, yerel ve küresel istatistikler ve trendler ışığında Türkiye’de e-ticaret faaliyetinin bugününü ve geleceğini anlamak için değerli bir kaynak olacaktır.”

 

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Emre Ekmekçi.Türkiye’de e-ticaretin genel ihracat içindeki payının yüzde 1’den yüzde 4’e çıkarılması gerektiğini söyledi. Fırıncı; “Artık yabancı müşterilere nasıl ürün satabiliriz ve pazar çeşitlendirmesi sektördeki en önemli konular olmalı” dedi. “Bundan sonra yapmamız gereken tabanları reel olarak kullanmak ve ihracatı artırmak. Ekler kapsamında hak sahipleri için pazara giriş raporu tabanı, dijital pazaryeri tanıtım desteği, e-ihracat teşvik tabanı, sipariş karşılama hizmeti, depo kiralama. taban, yurtdışı pazar yeri entegrasyon üssü, çevrimiçi mağaza ve pazar yeri komitesi maliyet takviyesi, hedef ülkenin e-ticaret paydaşlarından alınan hizmet takviyesi açısından pahalıdır.”

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

geyve-ajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu